CTR, CR, & ROI är A och O

Att lägga tid på webbanalys och alltid arbeta med tydliga mål som följs upp kontinuerligt är den bästa investeringen ett företag kan göra när det gäller onlinemarknadsföring. Webbanalys ska ses som ett krav eftersom det säkerställer att uppföljningen av de målsättningar som sätts är möjlig och att mätningen av respektive kanal och den egna webbplatsen sker korrekt och kan följas upp på ett tydligt sätt. Utan webbanalys (eller med ”trasig” webbanalys vilket är förvånansvärt vanligt) är det omöjligt att veta vilka marknadsföringsinsatser som fungerar och ger det resultat som önskas, oavsett om det gäller nya följare på Facebook, antal visningar av en video på YouTube eller besök och konverteringar på den egna webbplatsen.

För att förenkla uppföljningen och kunna jämföra flera olika marknadsföringsinsatser med varandra, bör företag alltid sträva efter att samla så mycket relevant data som möjligt på en och samma plattform. Ett vanligt förekommande och kostnadsfritt verktyg för webbanalys som fungerar för de flesta företag är Google Analytics, med vilket det är vanligt att mäta trafik, konverteringar och beteende på den egna webbplatsen. För vissa kanaler och beroende på målsättningar kan det vara svårt att få in all data i Google Analytics, då finns andra alternativ, exempelvis kanalers egna statistikverktyg, rankingverktyg för sökmotorpositionering eller större ”Data Warehouses” som hämtar in data från flera olika källor.

Stapeldiagram, cirkeldiagram och tangentbord

Webbanalys ger svaren på många frågor och spar både tid och pengar. Utan webbanalys behöver gissningar och antagande ligga som grund för beslut vilket förstås är helt fel väg att gå. Säkerställ vad er investering också ger tillbaka i resultat. Kontakta oss idag så hjälper vi er med att sätta mätetal och konverteringspunkter och uppsättning av Google Analytics, Google Tag Manager (Googles verktyg för tagghantering), Facebook pixlar, Hotjar beteendespårning eller annat. Kom gärna förbi på kontoret på Stortorget 8 i Östersund, vi har gott kaffe!