Snabb och enkel kommunikation med målgruppen

Idag används sociala medier av många företag för att snabbt och enkelt kunna kommunicera med målgruppen och för att marknadsföra verksamheten eller varor och tjänster. Argumentet att vissa sociala medier indexeras i sökmotorer väger också tungt när företag ska ta kontroll över hur företaget presenteras när användare söker efter varumärket i exempelvis Google.

Rätt använt är sociala medier en kostnads- och tidseffektiv marknadsföringskanal. Det finns dock flera vägar att gå och många rätt och fel samtidigt som nya kanaler tillkommer nästan dagligen. Några som funnits med ett tag och som fungerar bra för de flesta är Facebook, LinkedIn, Twitter och Google+, men det finns förstås flera. Slutsatsen blir att det krävs mycket av företag och användare, oavsett om det gäller val av kanal, underhåll eller optimering av en egen kanal eller marknadsföring via annonser.

Facebook Business Manager logo

UpOnline Facebook Like

Den vanligaste kommentaren kring sociala medier är att det är svårt att veta vilka kanaler som ska väljas och att arbetet blir för resurskrävande. Känner ni igen er? Precis, det är inte ”rocket science” att sätta upp en företagssida i de vanligaste sociala medierna. Det kan de flesta med någon form av datakunskap. Men sen då? Hur ska man arbeta med sociala medier som en del i hela onlinestrategin? Var ska man posta inlägg och när? Hur får man användarna att följa, gilla och dela? Vad är upplevelsen av ett varumärke och hur annonserar man lagom?

UpOnline har svaren, men först behöver vi veta ert behov. Kontakta oss idag för att komma igång med Social Media Marknadsföring, SEM på rätt sätt. Kom gärna förbi på kontoret på Stortorget 8 i Östersund, vi har gott kaffe!