Bull eller Bear? Upp eller ner?

En webbplatsbesökares beslut att konvertera påverkas av faktorer som färg och form, budskap, innehåll, navigering och teknik. Alla webbplatser och andra kanaler online ska ha ett självklart syfte men minst lika viktigt är att vägen till målet ska vara så enkel och tydlig som möjligt. Så är inte alltid fallet.

Med verktyg för webbanalys får webbplatsägare svar på frågor om besökarna på en webbplats men för att kunna veta vilka detaljförändringar som gör skillnad behövs konverteringsoptimering och testning. A/B-testning den vanligaste metoden där två varianter av en idé skapas och visas för olika besökare för att sedan utvärderas mot ett uppsatt mål. Resultatet blir värdefull insikter i vad som som påverkar konverteringsgrad och försäljning vilket sedan kan användas i beslut om förändringar på webbplatsen. Förutom A/B-testning finns andra varianter på test, exempelvis Multivariate testing där flera olika parametrar ligger som grund för ett resultat.

Konverteringsoptimering illustration av landningssida

Har ni kvalitativ trafik till er webbplats är nästa steg att arbeta med konverteringsgraden (CR). Med löpande konverteringsoptimering optimerar och testar vi kontinuerligt olika funktioner, budskap, färger och former på er webbplats för att få fram en optimal lösning som underlättar för användare att konvertera. Och kanske det bästa av allt – vi behöver inte in och ändra i er befintliga webbplats vilket gör att vi undviker beroende av webbutvecklare och IT-resurser med långa ledtider. Istället använder vi olika verktyg för A/B-testning och konverteringsoptimering som läggs som ett lager ovanpå befintlig webbplats och slussar in vald mängd besökare till rätt version.

Välkommen in på kontoret i Östersund eller kontakta oss online eller via telefon så berättar vi mer om konverteringsoptimering.